في ذكرى نكبة 30 يونيو تصدر وسم "فاكرين_مش_ناسيين" قائمة الأكثر تداولاً المصرية، إذ دوّن المغردون عن الخراب الذي حل بمصر بعد الانقلاب على أول رئيس شرعي منتخب، تحت غطاء أكذوبة ثورة 30 يونيو.

ونشر أحمد صورة لأعضاء ما تسمى جبهة الإنقاذ في تظاهر 30 يونيو، وعلق عليها قائلا: "‏المجاري إللي طفحت في شوارع مصر. #فاكرين_ومش_ناسيين".

وتساءل طارق عن إنجازات السيسي الوهمية التي وعد بها المصرييت لتبرير خيانته: "‏فين تطوير المستشفيات؟ عملتلكم طرق.. فين التعليم؟ عملتلكم طرق.. فين الحرية؟ عملتلكم طرق.. #السيسي #فاكرين_ومش_ناسيين".

غرد محمد أشرف قائلا: "‏‎#فاكرين_ومش_ناسيين.. فاكرين مين اللي باع تيران وصنافير.. فاكرين اللي عمل مذبحة رابعة.. فاكرين اللي عمل انقلاب على رئيس منتخب.. فاكرين اللي مضى على اتفاقيه سد النهضة.. فاكرين اللي هجر أهل سيناء.. فاكرين أكتر من 60 ألف معتقل .. فاكرين حوادث القطارات.. فاكرين القصور.. والله عمرنا منسينا".

وأشار أبو محمد المصري: "‏كنا هنبقى دولة محترمة جدا لكن أبى اللصوص والجهلاء أن نكون دولة اشتغالات وبس. #فاكرين_ومش_ناسيين". وكتب سيد عبد العزيز: "‏بشائر الدولة التانية 2020/6/30 بلح. ‎#فاكرين_ومش_ناسيين"،

وعلق شلبي قائلا: "‏‏ذكرى نار العسكر التي فضلوها على جنة الإخوان .. ذكرى أنجس يوم في تاريخ مصر. #فاكرين_مش_ناسيين".

وعن الإعلام المصري حذر محمود: "‏الفرجة الأيام دي على التلفزيون المصري مضرة جدا للصحة، نصيحة ابعد عن القنوات المصرية اليومين دول، أهم حاجة تكون حافظين أساميهم لأن ممكن تقلب على قناة فيهم مش عارفها هتفتكر نفسك فاتح على التلفزيون الفرنسي من كتر الفشخرة والتهويل. #فاكرين_ومش_ناسيين".

وقال أبو معاذ: "#فاكرين_مش_ناسيين اللي صدقوا إن تركيا ضيعت غواصتين هم اللي صدقوا إن مصر أسرت قائد الأسطول السادس الأمريكي"، وتساءل "حسونة": "‏لماذا سرت خط أحمر وليس مياه النيل. #فاكرين_ومش_ناسيين".

وغرد "حضرة المواطن": "‏فاكرين اللي خان وانقلب على الرئيس.. فاكرين اللي عمل مذبحة رابعة .. فاكرين اللي فرط في النيل. فاكرين اللي باع تيران وصنافير.. فاكرين اللي ساجن 100 ألف معتقل بحجة إنهم خونة وهو شريف قوي وصادق قوي .. فاكرين اللي فقر الشعب وقهره.. فاكرين بلحة المسهوك. #فاكرين_ومش_ناسيين".