بالتزامن مع تصاعد حملات الاعتقال في مختلف المحافظات، وقبل أسابيع من الذكرى العاشرة لثورة 25 يناير، دشن مغردون وسم #بتعتقلوا_الشعب_ليه؛ للتنديد باستمرار الاعتقالات التي تشنها داخلية الانقلاب على المواطنين وإخفائهم قسرياً وتلفيق القضايا لهم، بمساعدة قضاء مسيس يستخدمه للتنكيل بمعارضيه.

وذكَّرت التدوينات بمصير 60 ألف معتقل في سجون النظام دون محاكمات عادلة، وظروف اعتقال لا إنسانية. ونقلت هاجر: "‏#بتعتقلوا_الشعب_ليه اعتقال 5 من البحيرة وتدوير 11 معتقلا بالشرقية واستمرار اعتقال أم وأبنائها الخمسة! #نساء_ضد_الانقلاب".

وغردت "بيري أحمد": "‏كل المصانع دلوقت والعمال نفس الحال ولو شوفنا كل القطاعات والمؤسسات نفس القصة .. دا غير المواطن العادي مش عارف يعيش فقر وجهل ومرض.. واللي يتكلم ويعترض يتم اعتقاله وممكن يموت من التعذيب!! الشعب امتى هيتكلم كله ومحدش يقدر عليه؟!! #بتعتقلوا_الشعب_ليه #قاطعوا_المنتجات_الفرنسية62".

وقال مسلم: "‏#بتعتقلوا_الشعب_ليه.. لم يكتف العسكر بنهب خيرات البلاد والعباد بل عاث في الشعب قتلٱ وتنكيلٱ وإعتقالٱ لمجرد تفكيره في رفع صوته ضد الظلم الفاضح لأنه يعلم علم يقين أنه سيقتلع من جذوره هذه المرة ولن يرضى الشعب بقطع الرأس أو تغيير الوجوه. #يسقط_حكم_العسكر".

وحذر "إبراهيموفيتش": "‏الشعب في وادي والحكومة المصرية في وادي تاني خالص.. الناس بتمووووت وهما بيدوروا على أي حاجة تخنقهم أكثر.. الغضب وحش والناس الغلابة لحد دلوقت مستحملين وصابرين بس لو الغضب تملك منهم هينفجروا وهيولعوا في البلد ومحدش هيقدر يوقف في وشهم. #ارحل_يا_سيسي #عصابة_ولازم_تمشي #بتعتقلوا_الشعب_ليه".

وأشار محمد: "‏حملة اعتقالات واسعة قبل ذكرى الثورة وظهور 35 من المختفين قسريا.. تقرير حقوقي يرصد 11224 حالة إخفاء قسرى و 774 قتيلا واحتجاز 60 ألف معتقل بسجون الانقلاب. #بتعتقلوا_الشعب_ليه". وفسرت "أم نضال": "#بتعتقلوا_الشعب_ليه.. هذه الحملة المسعورة دليل على الرعب الشديد ربنا يعجل بهلاكهم".

كما تساءلت رؤى: "‏لحد امتى هنفضل ساكتين على الظلم ده.. كل يوم اعتقالات واخفاء وسحل وتعذيب وترهيب في الناس وقلق.. خلونا عايشين حياة كلها قلق وعذاب.. حسبنا الله ونعم الوكيل. #بتعتقلوا_الشعب_ليه".